Virtuali paroda LIETUVA PO BURĖMIS – Į platesnius vandenis (6 dalis)

Paskutinės „javų lenktynės“

XX a. tarpukariu bepradedanti vystytis Lietuvos jūrininkystė rėmėsi pirmaisiais lietuviais jūrininkais, išugdytais nepriklausomoje Lietuvoje. Tarp jų jaunatvišku ryžtu pasižymėjo Vytautas Bagdanavičius nuo Kėdainių. Gražiausius paauglystės metus jis praleido pasaulio vandenynuose po barko Moshulu burėmis ir, baigęs jūreivystės mokyklą, grįžo tarnauti Lietuvos jūrų laivyne. 1937–1939 m. V. Bagdanavičius du kartus keturių stiebų burlaiviu apiplaukė Žemės rutulį. Laipiojo į 60 m aukščio stiebus, kentė štilių ir audras. Paskutiniam stambiam burlaivių savininkui Gustavui Eriksonui priklausęs barkas Moshulu (Š. Amerikos indėnų kalba reiškia „bebaimis“) gabendavo javus iš Australijos į Europą. Šiuo maršrutu plaukę burlaiviai varžėsi, kuris pirmas pasieks iškrovos uostą. Lietuviui jūreiviui teko dalyvauti paskutinėse „javų lenktynėse“ 1939 m., kai 121 metro ilgio Moshulu po 91 dienos plaukimo nesustojant pirmasis pasiekė Europą. Prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas burinius laivus iš jūrų prekybos išstūmė.

1904 m. statybos keturstiebis barkas „Moshulu“ Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys

V. Bagdanavičius gamina „Moshulu“ modelį. 1939 m. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
V. Bagdanavičius su įgula prie stalo. 1937–1938 m. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
„Moshulu“ įgula tiltelio denyje, plaukiant iš Australijos į Europą. 1938 05 08 Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
V. Bagdanavičius su jūreiviais barke „Moshulu“. Indijos vandenynas. 1938 m. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
Barko „Moshulu“ denis užliejus bangai Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
Sunkus darbas ant rėjų Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
Apsnigtas „Moshulu“ denis Ramiojo vandenyno pietuose tarp Australijos ir Pietų Amerikos. 1938 m. pavasaris. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
„Moshulu“ prie krantinės Belfaste (Šiaurės Airija). 1938 m. ruduo. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
Vytautas Bagdanavičius prie 'Moshulu' šturvalo. lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
Jaunųjų jūreivių krikštynos barke 'Moshulu', pirmą kartą kertant pusiaują. Reisas Kopenhaga-Lorenso Markešas Mozambike. 1937 11 7. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
V.Bagdanavičius ir du jūreiviai ant “Moshulu” bušprito. Ramusis vandenynas. 1938 m. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys

12 thoughts on “Virtuali paroda LIETUVA PO BURĖMIS – Į platesnius vandenis (6 dalis)”

  1. Bet tai koks vyrukų sudėjimas – gražu pažiūrėt! :) Nepalyginsi su dabartine pilvūzų “vėplų“ bei “ruonių“ mada… Ne veltui juokaujama, kad anksčiau laivai buvo mediniai, tai jūreiviai geležiniai, o dabar atvirkščiai. :)

    Tiesa, šitie barkai nebuvo mediniai – korpusas kniedytas iš metalo, o gervėms valdyti yra papildomų mechanizmų. Todėl įgulos daug nereikėdavo – didžiulius barkus valdydavo vos kelios dešimtys jūreivių (piguva). Šie laivai vadinti windjammer_iais – kaip ir klasikinis tallship, bet tiems laikams visa įranga ir technologijos modernūs. Antai nuotraukose matosi stiebuose dirbama prie rifavimo – vos keli žmonės, o ir patys marseliai bei bramseliai perpus padalinti į du, kad lengviau valdyti.

    Įdomi paskutinė – tinklo po bušpritu tai nėra… ;)

    Drąsūs žmonės. :)

    Lauksim tęsinio!

  2. Kad zmones buvo geleziniai tiesa. Dabar modernios technologijos ir visa ko pazanga vercia ir jureivius tinginiais, nebeliko tu marsrutu. Tik “beprociai” buriuotojai kartais issirengia palenktyniauti pietinese platumose. Siandien sunku isivaizduoti, kad susestu Lietuvos jaunimas i koki “Meridiana” ar “Brabanderi” ir pasileistu aplink pasauli vien juromis (ne kanalais),ismoktu tikruju vertybiu. Gal kadanors…

  3. Na, į “Meridianą“ tai gal nereikia – jis jau atsiplaukiojo, bet “Brabander“ tai plaukti ten gali. Viena bėda – visi skundžiasi taip reikalingų lėšų stygiumi, ir, panašu, kad taip dar ilgai truks. Nors pinigų tam kitąkart reikia ne daugiau, jei paatostogauti kelias savaites Lietuvos pajūryje ar nusipirkti kokią poilsinę kelionę pažiūrėti piramidžių smėlynuose.

    Ir kol tai nepasikeis, tol mes pjaustysim savo istorines fregatas kaip bevertį (sic!) metalo laužą, o mokomasis burlaivis organizuos nuvorišams keliones menkių pažvejoti Baltijoje.

  4. Kritika “Brabander” veiklai nepelnyta. Matyt, iš nežinojimo, bet reikėtų bent jau pasidomėti plačiau prieš ją išsakant.
    Visų pirma net tokio burlaivio kaip “Brabander” išlaikymas velnioniškai brangus dalykas. Pvz. norvegai sako, kad tokio laivo kaip “Christian Radich” ‘running cost’ vienai dienai yra 2000-5000 EUR per dieną! Mūsų burlaivis mažesnis, bet visvien jo išlaikymas nepigus, o bet koks tolimesnis žygis reikalauja labai daug lėšų ir organizacinio darbo.
    Nepaisant visko, šiais metais “Brabander” plaukia visus “The Tall Ships’ Races” etapus. Įgulą sudaro KU studentai-jaunimas. Ir viso sezono metu, mano žiniomis, nenumatyta jokių ‘komercinių’ plaukimų – vien buriavimo mokymo ir mokslinių tyrinėjimų tikslais.

  5. Kurioj vietoje kritika? :)

    Ar nuvorišų kelionių menkėms žvejoti neorganizavo? O gal kažkur informuoja apie tai, ką rašai, ne vien apie menkes? Ar man ieškoti Vizbaro telefono dabar ir skambinti bei klausti, ką jis daro ir paskui imtis visuomeninio jo ir laivo PR agento darbo? Ar vis tik čia mano reikalas pasirūpinti, kokia informacija yra skelbiama ir koks įspūdis NE TIK MAN susidaro, ar čia laivo savininkai tuo turi pasirūpinti? Jei jiems nerūpi, kodėl turi rūpėti man? Už ką pirkau – už tiek ir parduodu.

    O gyvenimas Žemėje irgi brangus, bet už tai kelionė aplink Saulę įskaičiuota ir nemokama. :)

  6. dėl visuomenės informavimo dalis tiesos yra.. Klaipėdos spauda rašė apie šio sezono “Brabander” planus. Tuo tarpu nacionalinei media visa tai taip tolima ir neįdomu.

  7. Va matai – iš kur man žinot? Tai aš tai dar tuo nors kažkiek duomiuosi, o pasigauk žmogų iš gatvės?… Vienąkart seniai-seniai menkes pažvejojo – o atminty žmonių liko. Beje, kai man apie tai dar pernai pasakojo, tai leitmotyvas irgi buvo apie “babkes“, ir kaip Lietuvoje visi durniai ir blogai gyventi (kas kaltas, reikia paaiškinti, ar ir taip aišku? ;)).

    Nebuvo kritikos nei Vizbaro, kurį gerbiu, nei “Brabander“, dėl kurio paties buvimo fakto man yra itin smagu. Buvo paminėta, kad kol tokios visuotinės visuomenės nuostatos ir supratimas, koks yra dabar (ir tai liečia ir neseniai minėtą Smiltynės marinos klausimą), tai tik ir baigsis viskas menkių žūkle arba fregatų supjaustymais. Kalba buvo ne apie “Brabander“ ir žūklę, o apie tarakonus galvose. Dar galėjau įdėti apie istorinį mokomąjį burlaivį, virtusį šašlykine.

    Atvirkščiai, jei jau sudarinėčiau nusipelnusių žmonių buriavimui ir Lietuvos marinistikai galeriją, tai Vizbaras joje būtų pirmame penketuke, manau, o laivas – gal netgi trejetuke. :)

    Jei aš dėl ko nors burbu ar baksnoju pirštu, kad tą ar aną derėtų keisti (devil in details), tai nereiškia, kad “aplink visi durniai, o aš vienas iš Garliavos fioletine kamzielka“. Baksnoju, nes man rūpi. Rusiškai tai vadinasi “sirgti už ką nors“.

    Jei nerūpėtų, tai rašyčiau apie ką nors kitko, kas turės didesnį lankomumą mano tinklaraštyje (pipirus, kedofiliją, teisėjų-prokurorų-BBL-younameit klanus ar pan.).

    Todėl nereikia mano pastabų priimti tik kaip kritiką, ir dar neigiamą. Nors žinau, kad mūsų žmonės per sovietmetį gerai iškruštais (pardon my French) smegenimis, ir ne veltui Mozė netgi “išrinktuosius“ 40 metų po dykumas tąsė, kad jie prasivalytų – todėl kitąkart labai jau jautriai čia, ir ne tik tarp buriuotojų, reaguojama į patarimus ar pastabas, priimant tai kaip tyčiojimąsi iš kieno nors asmeninio orumo ar ego.

    Bet niekas nenuneigs ir fakto, kad iš savęs aš pasišaipau ne mažiau, o saviironijos doze yra ne vienas mano įrašas gerokai persmelktas. Ar skaitant tas vietas būna reakcija “ir taip aišku, kad jis durnius“? O kai jau į kažką siūlau atkreipti dėmesį, tai “gelbėkit-padėkit, mūsiškius muša!“? :)

  8. Sveiki visi komentatoriai,
    skaitau komentarus ir prisimenu indų pasaką apie 7 neregius ir dramblį: kas ką palietė, taip ir nusakė gyvulėlį… Suprantu, kad daug kam pikta(kaip normaliam lietuviui), kad burlaivis iš viso yra.Dauguma komentuotojų laive, kaip suprantu, iš viso nėra buvę.Nežinantiems noriu pasakyti, kad BRABANDER nėra istorinis burlaivis. Tai yra šiuolaikinis klasikinis mokomasis burlaivis su visom tokio tipo plaukiojimus užtikrinančiomis ryšio ir gelbėjimo priemonėmis. Ir antenų turime, kiek jų reikia, ir gelbėjimo valtis kaba ne dėl grožio… Didysis vėliavų žinovas daug kalba apie vėliavų ceremonialą, remdamasis olandų ar britų įstatymais, visiškai užmiršdamas, kad yra Lietuvos respublikos vėliavos ir laivyno įstatymas. Karo laivynas mums ne pavyzdys, nes mes tikrai neisime vėliavų nusavinimo(turėtumėt prisiminti, kad KJP vėliava yra nusavinta iš LBS) ar įstatymo pažeidinėjimo keliu(istorinės vėliavos kėlimas ant karo laivų bako). Esame ne karo ir ne privatus laivas, o ir skaityti mokame ir apie burlaivių tradicijas šiek tiek išmanome, bet tikrai neužsiimsime snobizmu.Dalyvaujame įvairiuose renginiuose ir matome daug gerų ir blogų pavyzdžių. Atsirinksime…Dabar truputį apie burlaivio veiklą: turime veiklos programą, rėmėjus, finansavimą iš europrojektų ir, svarbiausia, daug ir gražaus jaunimo. Mus remia dvi labai rimtos, su laivininkyste susijusios, kompanijos – LIMARKO GROUP ir KJLK BEGA. Jų vadovai patys pasirinko mus, nes dalyvavo mūsų reisuose ir įvertino, ką ir kaip mes veikiam. Negaliu patvirtinti, kad apie mus maža informacijos. Mes nuolat bendraujame su informavimo priemonėmis ir kai kas jau net pastebi, kad per dažnai esam matomi. Į klausimą, kodėl nešaukiam į visas puses, kad ateitumėt į mūsų laivą, atsakysiu paprastai – kas nori visada mus suranda. Nei mano telefonas, nei el.paštas, nei stovėjimo vieta nėra įslaptinti. Beje, kiekvieną žiemą įdedu pranešimus į LBS puslapį apie naujo sezono planus ir kviečiu dalyvauti mūsų veikloje. Kažkodėl iš to visiškai nėra jokios naudos. Kaip jau minėjau turime daug studentų, kurie labai nuoširdžiai padeda paruošti laivą sezonui – jiems suteikiama pirmenybė rinktis reisus. Kiti, nedalyvavę pasiruošime ir kranto mokymuose, labai norėtų už dyka plaukti, bet taip nebus. Visi darbai turi savo vertę. Apie perspektyvas galiu pasakyti tiek, kad jau turime veiklos planą iki 2012m., o ką mes veikiame plaukiojimų metu, geriausia klausti pačių dalyvių: Juodkrantės kadetų,jūrų skautų, karinės pakraipos jaunimo organizacijų narių, studentų, buriuotojų ir šiaip jaunų žmonių. Iš viso per tris sezonus jų laivo žygiuose jau dalyvavo per pusę tūkstančio. Pabaigai, specialiai kritikams, pasakysiu, kad įsigijome didelį ir gerą grilį ir jį naudojame pagal paskirtį. Tradicijų specialistui primenu, kad “party on the board” yra sena ir gera burlaivių tradicija. Gal lietuviui tai ir primena šašlykinę, bet demokratijos apimtoje šalyje kiekvienas gali galvoti pagal savo sugedimo laipsnį…
    Pagarbiai
    B/l BRABANDER kapitonas Valdemaras Vizbaras

  9. Ačiū už atsakymą. Jį būtų patogiau man rasti savo tinklaraštyje, bet tai ką jau dabar?… Jei neina kalnas – nueis iki jo Joškė. :)

    Aš niekur nesiūliau KJP vėliavos “atsavinti“. Nors esu pasišaipęs kažkur komentaruose (pas Arbušį gal?), kad KJP nusavino nuo Kauno jachtklubo, bet, kita vertus, nėra Kaune jachtklubo – kam jiems ta vėliava? Nesiūliau ir kabinti nei vieno, nei kito KJP giuso ant civilio laivo, net jei istorine taip vadinamą vėliavą tautiečiai naudoja kartais kaip tautinę.

    Aš siūliau burgee (klubinę vėliavą) perkabinti iš giuiso vietos į jai labiau tinkamą – fokstiebį. Kaip ir siūliau vis tik iškelti Lietuvos trispalvę po gafeliu, kur jai labiau pritinkanti vieta (beje, senesnėse nuotraukose aš ją ten ir mačiau). Bet čia, aišku, kapitono reikalas, ir gal jam taip gražiau.

    Ir, pasirodo, klydau manydamas, kad kapitonui norėtųsi turėti ne “gumiaškę“, o medinę (kad ir plastmasinę – svarbu “hard“) valtį prie hakaborto. Na, vėlgi – kiekvienas supranta grožį, cituojant, pagal savo sugedimo laipsnį.

    Kas dėl Lietuvos įstatymų… na, jau su CEVNI pajuokavom smagiai – ar pirmas kartas? Jei norisi būti unikaliems visur – maloniai prašom. Antai Landsbergis vis vilkėjo megztą liemenę po švarku ir rišosi tautinę juostelę – ir ką? Juozukas, kuris Statkevičius, sako, kad dėl tokio savo stiliaus tapo bent įsimintinas kaip “įvaizdis“. Gal ir “Brabander“ savo vėliavomis taps įsimintinas, niekad negali žinoti… Viskas tik į gerą.

    BBQ įtaisas sveikintinas! Taip, tai iš tikro sena tradicija, kaip ir bendras įgulos valgymas: iš čia ir kajutkompanija, ir “šuniškos“ vachtos radosi. Galop, ir man, kaip snobui, geriau BBQ denyje, nei sodo kampe – bet čia irgi “pagal sugedimo laipsnį“.

    Kas dėl PR – tai ne mano rūpestis, geras jis ar blogas. Nepakankamas, ir tai akivaizdu ne vien man. Bet Lietuvoje PR tapo jau keiksmažodžiu, todėl gero “pyarščiko“ niekas nesamdys, o paliks taip, kaip yra. Kuklumas – lietuvio dorybė (nors aš nuo jo nemirsiu, tai, matyt, nesu lietuvis). Beje, jei apie kuklumą, tai jis kartais nenaudingas: tie patys kadetai galėtų nurodyti ir savo a/s, o tai ne vienas mano paragintas patingėjo sąskaitos nr. ieškotis ir dalį nuo savo 2 proc. paaukoti, kaip ir mano nukeliavo kitur.

    Dalyvių paklausti ir nelabai išeina – va, nerašo jie tinklaraščių ar internetinių dienoraščių, o feisbuke ir gal jiems priimtinesniuose aš nesilankau. Peripetijas apie LBS tinklapį geriau papasakotų jau minėtas Arbušis, prieš kurį reiktų nukelti kepurę, kad reanimavo dinozaurą (ir dar tiuningavo).

    Jei kažkuo JUS ASMENIŠKAI įžeidžiau – atsiprašau. Tokio tikslo neturėjau. Nors gal ir galima pykti ant manęs, bet kad esu per mažas žmogus, ar kaip sakė Mikė Pūkuotukas – tik menko protelio meškiukas, kurio galva pliušinė, pjuvenų prikimšta.

    Todėl dar kartą ačiū už atsakymą, nes taip jaučiuosi pagerbtas.

    Irgi pagarbiai,

    Mažasis vėliavų žinovas ir 8-tasis neregys prie dramblio

  10. smagu, kad diskusija vyksta ir net migruoja iš vieno tinklaraščio į kitą. Ir nuoširdžiai tikiuosi, jog be jokių asmeniškumų ir įsižeidimų. Čia – viena iš naujausių ir gražiausių “Brabander” foto:
    brabander

  11. Na va, ensinas – gražu pažiūrėt! :)

    Kaip snobui (sic!) tiesiog smalsu, kaip vyksta vėliavos keitimo (perkėlimo nuo flagštoko iki gafelio ir atgal) ceremonija… ;)

  12. Gerai,kad diskutuojat…laukiam buriavimo dalies, kuria buriuotojai gales ne ka mziau pakomentuoti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *