Amerikos Taurės evoliucija: nuo sunkiasvorių traktorių iki dinamiškų bolidų

Esame ne kartą atvirai kritikavę Amerikos Taurę geriau žinomą kaip America’s Cup ir pakrikštijome ją traktorių lenktynėmis. Visgi po skandalingo 33 -ios Amerikos Taurės teismų maratono transformuotas varžymosi formatas, neišvengiamai pakeitė seniausią bei prestižiškiausią regatą.

34 Amerikos Taurė suskaidyta į tris pagrindines varžybas: the America’s Cup World Series; the Louis Vuitton Cup, the America’s Cup World Series ir the America’s Cup Finals. Finaliname etape buriuotojai susikaus sparnuotais 72 pėdų ilgio katamaranais. Komandos jau skundžiasi, kad šių katamaranų projektavimas ir statyba bus labai brangūs, neapsieinama ir be tradicinių apsisvaidymu kaltinimais bei viešo nepasitenkinimo organizatorių sprendimais. Visgi visi šie triukšmai ir purvai nublanksta prieš įžangines “America’s Cup World Series” (ACWS) varžybas.

Apšilimui prieš tikrąją Amerikos Taurę surengtos ACWS iliustruoja, kaip traktorių lenktynės visgi gali būti paverstos į Formulės 1  varžybas ant vandens. Visų pirma, katamaranai yra tikrai greiti, tiksliau – labai labai greiti. Beveik visada buriuojama dviženkliais greičiais, o 30 mazgų greitis nėra neįmanomas. Kai buriuojant su mūsų senuku tornado GPS fiksuodavo 15 mazgų greitį adrenalino būdavo su kaupu, o čia tokiu greičiu buriuojama nuolat.

Senojoje Amerikos Taurėje vairininkai, taktikai ir kiti protinguoliai atrodė kaip šapeliai prieš “malikus” (grinder). Tokių spintų ACWS nebeliko, tačiau nei vieno iš įgulos narių pulsas plaukimo metu nenukrenta žemiau 120 dūžių per minutę (ramybės būklėje normalus žmogaus pulsas 60-90 dūžių per minutę). Kadangi 24 tonos nebekabo kažkur giliai po jachtos dugnu buriuotojams tenka prisiminti laikus, kai šie buriavo švertbotais (didžioji dauguma profesionalių buriuotojų savo karjerą pradėjo būtent ten) ir pakibus ant krendiržių krenuoti. Žinoma, nuolatinis burių derinimas ir žaibiški manevrai niekur nedingo, todėl buriuotojai nuolat dirba reguliuodami bures. Atletiškumo šiam sportui tikrai netrūksta.

ACWS  regatų video medžiaga tikrai verta atskiro įrašo. Plaukimus galime stebėti gyvai, galime pasirinkti ar stebėti varžybas su komentatoriais ir nuolat besikeičiančiais rakursais, arba galime stebėti necenzūruotą veiksmą tiesiogiai iš katamaranų, kur ne tik matome, bet ir girdime viską ką tarpusavyje diskutuoja buriuotojai. Pasirodo, jie ne tik kartais keikiasi, bet dar ir pajuokaut spėja. Amerikos Taurės organizatoriai labai didžiuojasi jų sukurta “live line” grafikos sistema, kurios pagalba labai tiksliai ant tiesioginio vaizdo srauto užmontuojamos vedlinės į ženklus ir kiti varžybų distancijos elementai.

Šių katamaranų žiuri su įprastais guminiais kateriais nebepavytų, todėl dalis teisėjų plaukioja su vandens motociklais, o kita dalis stebi varžybas kompiuterio ekrane. Protestas po varžybų neįmanomas, nes žiuri už bet kokius taisyklių pažeidimus nuobaudas skiria nedelsiant. Kita inovacija –  judantys ženklai. Regatos vyriausias teisėjas turi teisę regatos metu judinti ženklus, distancija gali būti sutrumpinta arba pailginta, taip pat ženklai gali būti koreguojami pagal vėjo pasisukimus. Daroma viskas, kad būtų išvengta nuobodaus nesibaigiančio distancijos koregavimo ir starto laukimo.

Apie sparnus ir kitas šių monstrų detales galima diskutuoti valandų valandas. Mūsų nuomone geriausiai šių katamaranų “formuliškumą” iliustruoja šalmai. Amerikos Taurė išties tapo ekstremaliu sportu. Visos komandos bent kartą neišvengė virtimo, o kritimas nuo antvėjinės plūdės, kuri katamaranui apvirtus iškyla į 7 metrų aukštį, nėra pats saugiausias procesas,  ypač kai įgulą ir vandenį skiria kietas sparnas. Šonkauliai jau yra lūžę, tikėkimės didesnių traumų bus išvengta.

Džiaugiamės visomis inovacijomis ir sakome riebų TAIP naujai gimusiai Amerikos Taurei.

8 thoughts on “Amerikos Taurės evoliucija: nuo sunkiasvorių traktorių iki dinamiškų bolidų”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *