Amerikos taurė: saulėlydis ar nauja pradžia?

Tradicines bures pakeitė išnaujo atrastas sparnas

Jau keletą kartų Vėjopamušalai išsakė savo nuomonę apie Amerikos Taurę. Ir ši nuomonė laikui bėgant nepasikeitė. Penktos kartos Amerikos Taurės jachtos (tokiomis buriuotojai plaukė paskutinės Luis Vuiton Taurės metu) – traktoriai. Tikrų tikriausi traktoriai – sunkus, lėti ir gležni. Amerikos Taurės įvaizdį dar labiau nusmukdė nesibaigiantis teismų maratonas.

Oracle nusprendė plaukti trimaranu
Oracle nusprendė plaukti trimaranu

Visgi atėjo laikas prisipažinti, kad pradėjome su nekantrumu laukti artėjančios Amerikos Taurės kovos. Galų gale AC atsirado kažkas naujo: traktorius pakeitė F-1 bolidai. Tokie, kokių pasaulis dar nematė.

Taigi, Jachtos (dėl šio termino buvo ginčijamasi teisme ir teismas galiausiai pripažino, kad ir katamaranai ir trimaranai yra jachtos). 90 x 90, tai du pagrindiniai parametrai pateikti jachtų projektuotojams. Jachtos ilgis ir plotis negali viršyti 90 pėdų. Sprendimas akivaizdus – daugiakorpusinė jachta. Alinghi pasirinko katamaraną, Oracle nevisai tikrą trimaraną. Oracle trimaranas nėra tikras trimaranas, nes pagrindinė vidurinio korpuso funkcija – atlaikyti stiebo ir burių sukuriamas apkrovas. Šiai jachtai pradėjus plaukti, praktiškai iškarto vidurinis korpusas pakyla iš vandens ir Oracle trimaranas pradeda judėti ant vienos plūdės. Tuo tarpu Alinghi apkrovas išdalino naudodama atramų ir trosų sistemą. Jei nors vienas šios sistemos elementas neatlaikytų, visa laivo konstrukcija taptų keliasdešimt kartų silpnesnė, ko pasekoje laivas sugriūtų(?) ( lietuviškas vertimas ne visai tikslus – angl. Collapse). Taigi, Oracle turi didesnę atsargą inžinerine prasme, bet didesnį pasipriešinimą. Konkurentai Alinghi turi mažesnį pasipriešinimą, bet didesnę riziką laivui sugriuti.

moderniųjų katamatanų priekiai primeną žvaigždžių karus
moderniųjų katamatanų priekiai primeną žvaigždžių karus

Abi komandos naudoja WPT (wave piercing technology) formos korpusus, kurie suprojektuoti taip, kad užuot plaukę virš bangų, plaukia per jas kiaurai. Ši technologija buvo sekmingai panaudota projektuojant trimaraną IDEC, kurio vienas plaukdamas Francis Joyon  pagerino plaukimo aplink pasaulį rekordą.

O kaip Burės? Oracle nusprendė, kad visiems įprastos minkštos burės yra perdaug banalu, neįdomu ir sukonstravo didžiausią pasaulyje burę-sparną. Nepatvirtintais duomenimis ši burė yra 20%-30% efektyvesnė už įprastinę burę. Nepaisant to Alinghi kategoriškai neigia naudosianti sparną vietoj burės. Kiek tame tiesos pamatysime šiems dviems gigantams susitikus vandenyje.

O kuo čia dėti Varikliai?

BMW Oracle racing vietoj įprastų burių naudoją sparną
BMW Oracle racing vietoj įprastų burių naudoją sparną

Po ilgų ginčų teismuose ir įslaptintų derybų su tarptautine buriavimo federacija (ISAF), šiose jachtose laivo valdymui bus naudojami varikliai. Vieša paslaptis, kad Alinghi ISAF sumokėjo 150 000 Didžiosios Britanijos svarų, kad ši leistų naudoti variklius. Alinghi ir ISAF susitarimas yra įslaptintas. Ir visgi jei tai tiesa, truputį pasibjaurėjome visus buriuotojus globojančios organizacijos pigumu. Ir simpatijų svarstykles nusveria Oracle, kuri viešojoje erdvėje bandė priešintis šiam sprendimui.

Technologijos. Tikriausiai nieko nebestebina, kad AC jachtos prifarširuotos elektronikos. Visgi paskutiniame interviu Alinghi trimeris (burių reguliuotojas) pareiškė, kad burės reguliuojamos – ….mygtukais (?!). Užmarštyje liko senos-geros gervės, virvės ir klampės. Iš vienos pusės – tai lyg ir žingsnis į priekį, iš kitos pusės – žmogaus indėlis sumažėja. Nė viena komanda nekomentuoja to ar kuria ir kokias kuria automatines sistemas. Šiuo metu, kai burių reguliavimui naudojami varikliai, kuriuos valdo kompiuteriai nesudėtinga žengti dar toliau ir sukurti algoritmą, pagal kurį kompiuteris automatiškai reguliuos bures. Sekmingų bandymų sukurti tokias sistemas jau yra keletoje superjachtų, kai burės reguliuojamos būtent tokių sistemų.  Bet ar buriavimas netektų savo žavesio, jei didžiausią įtaką varžybų baigčiai turėtų krante sedintys programuotojai?

Naujosios jachtos plaukia kelis kartus greičiau nei senosios
Naujosios jachtos plaukia kelis kartus greičiau nei senosios

Manevringumas. Sklinda daug kalbų apie tai, kad šie laivai itin nemanevringi. Tikriausiai siekdamos užkirsti kelią tokiems gandams abi komandos žurnalistams keletą kartų parodė, kad šie monstrai gali nesunkiai apsisukti kelių korpusų ilgių ribose. Kai kurios senos jachtos negali pasigirti tokių manevringumu.

Greitis.

Pagrindinis argumentas dėl ko rašėme šį tekstą – laivų greitis. Jei senosios AC jachtos pasižymėjo santykinai dideliu greičiu plaukiant prieš vėją, dabartiniai monstrai sugeba pabėgti nuo juos lydinčių katerių. Visais kursais plaukti daug didesniu nei 20 mazgų greičiu šioms jachtoms yra normalu.

Ar bus Amerikos Taurė įdomesnė? Nežinia. Senosios jachtos buvo panašios į mūsiškes. Lenktyniaudami tarpusavyje buvom lyg ir tokie pat, kaip tie buriuotojai žurnalų puslapiuose (na taip taip – daugybė išlygų, bet visgi..). Šiandieniniai laivai panašus į žvaigždžių karų kosminius laivus ir akivaizdu, kad niekada neplauksime vienu tokių į Nidą.

Nors… ką gali žinot

(O ką manote jūs? parašykite arba balsuokite improvizuotoje apklausoje – meniu dešinėje)

5 thoughts on “Amerikos taurė: saulėlydis ar nauja pradžia?”

  1. neismanau nieko, apie laivus, jachtas ir visa kita technika ant vandens ir po juo. mano galva, progresas – gerai. turbut bus kaip su masinomis, vieniems patinka ultra modernumas, o va stai, dar kitiems senienos. kekvienas renkasi tai, kas jam arciau sirdies :)

  2. tikėkimės pasibaigs tie ginčai ir pamatysim kovą ant vandens. turėtų būti įdomu, tačiau, kadangi jachtos tokios skirtingos, kažkuri iš jų visvien bus greitesnė ir jei niekas nesuluš neturėtų turėti problemų dvikovoje.
    turint omenyje nežmoniškų dydžių biudžetus, kuriuos gali “pavežti” nebent tokio lygio kompanijos kaip oracle-bmw ar alingi, kitos kartos america’s cup turėtų plaukti aiškiau išreikštos formulės jachtomis, panašiomis į volvo ocean race vo 70, kurios komandoms būtų daug įperkamesnės.

  3. Šiaip kolkas panašu ,kad abi jachtos labai panašios. Vizualūs skirtumai, tai tik konstrukciniai sprendimai. Esminis skirtumas tarp jachtų, tai oracle Sparnas-burė, teoriškai jis gerokai efektyvesnis už minkštas bures, bet nenustebčiau, jei alinghi sugalvotu,kokia nors “zbitka”,kad BMW negalėtų naudoti sparno.

    Beje, alinghi nėra kompanija, o dirbtinai sukurtas buriavimo komandosbrand’as.

  4. Apie tai, ar pasikeis buriavimas bus galima diskutuoti, po keletos metų – t.y. kai paaiškės, ar naujos technologijos pakankamai greitai pinga, kad galėtų tapti pakankamai populiarios. Nes, žinot, į mėnulį amerikonai sakosi nuskridę prieš 40 metų, bet nedaug mirtingųjų nuo to laiko pakilo virš atmosferos. Kita vertus – klasika nemiršta: nors atsirado ir išpopuliarėjo “britvos”, bet “čioperiai” vis dar gyvi ir “veža” daug žmonių, taip pat ir autolenktynėse – nors daug metų egzistuoja F-1, bet golfukų ir “bulkų” drag’as ir toliau sėkmingai (bet nebūtinai..) rengiamas kone kiekvienam kaime… ;) Manau nesuklysiu pasakęs, kad profai nuo mėgėjų atitrūksta šviesmečiais.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *