Volvo ocean race – pabaiga ar nauja pradžia?

Žinau, kad bus su mumis nesutinkančių, bet buriavimo pasaulyje vykstantys pasikeitimai aptingusiems Vėjopamušalių rašeivoms kuo toliau, tuo labiau patinka. Savam kaime turime 3 (!) olimpiečius, Amerikos taurė pasidarė iš tikro greita, o VOR kėsinasi tapti viena iš regatų, kurios didžioji dalis sėkmės priklauso nuo buriuotojų meistriškumo jūroje, o ne krante. Sakykite ką norite, bet žvelgiant į šiuos pokyčius tikrai nėra kuo skųstis.

Taigi, šios dienos (o gal įvertinus tekstų dažnumą, šio pusmečio) tekstas apie Volvo Ocean Race. Įpusėjus jau pasibaigusiai VOR regatai draugų rate teigėme, kad klasės taisyklė neišvengiamai turės keistis ir pasirodo – buvome teisūs. Varžybos, kuriose absoliučiai visos jachtos patyrė esminių gedimų (pvz. sulaužė stiebą, arba neteko dugno gabalo), iš principo negali būti įdomios, juk vandenynas nugalėjo buriuotojus, o ne buriuotojai vandenyną. Praėjęs VOR buvo panašesnis į rusišką ruletę, nei į buriavimo sporto varžybas, todėl buvo akivaizdu, kad kažkas turės keistis.

Kokį mėnesį buriuotojų bendruomenė kunkuliavo ganduose apie būsimą Volvo 65 klasę. Ne šiaip kokią taisyklę, o pačią tikriausią monotipo klasę. Jachtos būtų ne tik vienodos, bet ir statomos vieno gamintojo.
Jau žinoma, kad ši 19,8 (65 pėdų) metrų ilgio jachta bus projektuojama Farr ofiso, o skirtingi jachtų komponentai bus gaminami įvairiose europos gamyklose. Teigiama, kad iki 2014 metų regatos bus pastatytos mažiausiai 8 jachtos.
Iš pirmo žvilgsnio, naujoji Volvo 65 klasė, tai sutramdyta Volvo open 70 jachtų klasė. Naujosios jachtos bus 5 pėdomis trumpesnės, šiek tiek siauresnė, bet gerokai lengvėsnė. Taigi galios prasme Volvo 65 klasės jachtos praktiškai neatsilieka nuo 70 pėdžių pirmtakių. Naujosios jachtos bus pilnesnės ir stambesnės. Maksimalus plotis sumažėjo nežymiai,o borto aukštis net padidėjo. Tikėtina, kad tokiu būdu siekiama sukurti šiek tiek žmogiškesnę aplinką buriuotojams.
Naujose jachtos varžybų metu bus leidžiamos tik 7 burės, ir tai prisideda prie bendro siekio sumažinti dalyvavimo regatoje kaštus. Tiesa, šiuo metu dar nėra konkrečiai paskelbta, ar burės bus pateikiamos kartu su jachtomis ir bus griežtai vienodos, ar komandoms bus leidžiama kurti bei tobulinti savo bures. Naujojoje klasėje Genujos pakeistos stakseliais iki stiebo, tikriausiai siekiant palengvinti įgulos darba. Kitas naujas elementas – tai ant forštago laikomas stakselis (liaudyje žinomas “furlexo” arba “skrutkės” vardu). Vėlgi, teoriškai įgulai bus daug mažiau darbo keičiant bures, nereikės nuiminėti “darbinio” stakselio, o tiesiog greta bus pakeliamas kitas mažesnis. Praėjusioje VOR regatoje daugelis komandų naudojo būtent tokius “Heavy weather Jib”.
Visgi techninės naujosios klasės detalės nublanksta prieš verdančias aistras apie šios regatos transformavimą į monotipų regatą. VOR juk visada buvo buriavimo technologijų avangarde. O dabar visa ši buriavimo sporto vystymosi terpė yra tiesiog sunaikinama. Ar kada nors atkreipėtė dėmesį į Volvo 70 vartomo kylio peleko formą? Perskaičius vien tik A.Dovydėno “Buriavimą” tikrai sunku suprasti kai kuriuos šių pelekų įpatumus. Apie skerspjūvio profilius ir kontroliuojamas deformacijas priverčiančias šį profilį daryti tai ko jis lyg ir neturėtu Lietuvoje, matyt, profesionaliai nenusimano niekas. Visgi tokie gilūs technologiniai niuansai įdomūs tik siauram buriuotojų bendruomenės ratui ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje.
Nemažai daliai komandas finansuojančių kompanijų jachta dalyvaujanti regatoje yra kompanijos technologinio išsivystymo simbolis. “Ericsson” niekada negamino ir negamins jachtų, ar joms skirtų komponentų. Tačiau technologijų kompanijai aktualu parodyti, kad ne tik jos kuriami produktai, bet ir jos remiamos jachtos ar sportininkai yra patys geriausi visame pasaulyje. Šiuo metu, kai dėl potencialių rėmėjų pinigų kovoja ne tik begalė buriavimo komandų, bet ir tikriausiai visų kitų sporto šakų atstovų komandos, bet kokio privalumo praradimas gali būti lemtingas.
Kita vertus, daugelis garsių buriavimo regatų yra labiau ne buriavimio, bet laivų projektavimo varžybos. Daugelyje praėjusių VOR vienos jachtos turėjo akivaizdžių pranašumų, o kitos – trūkumų. Apie praėjusios Amerikos taurės skirtumus manau net neverta pradėti kalbėti. Todėl buriuotojų meistriškumas tarsi nukeliauja į antrą planą. Jie tampa lyg reklaminiais modeliais, aplink podiumą nešiojančiais juvelyro sukurtus dirbinius. Technologinio pranašumo sunaikinimas galėtų sugražinti pergalės esmę iš dizainerių biuro į vandenyną, kuriame tarpusavyje ir su gamta kaunasi, ne 2 ir ne 3 komandos, o ištisas 8 jachtų laivynas.
Sunku vertinti finansinį šios regatos aspektą. Oficialiai teigiama, kad regatos monotipizavimas ženkliai sumažins komandų dalyvavimo kaštus. Žinoma, sąnaudos laivų projektavimui ir tobulinimui sumažės begalę kartų. Įvertinus tai, kad laivai projektuojami ne vienai, bet 2 regatoms aplink pasaulį, tai teoriškai net laivo statybos kaštai sumažėja perpus. Kitą vertus, praėjusios regatos dalyviai kritikavo regatos pigumo aspektą, nes skelbiama monotipo kaina gerokai viršija sumas už kurias mažabiudžetės komandos, tokios kaip Sanya ar Green Dragon parengė savo laivus. Kitaip tariant, ateinančioje Volvo 65 kartoje nebelieka galimybės startuoti super mažo biudžeto komandoms. Tačiau antrojoje Volvo 65 laidoje tokios komandos turės galimybę įsigyti ne tik pigesnę jachtą iš antrų rankų, bet ir sutaupyti krūvas pinigų laivo tobulinimui.
Sunku vienareikšmiškai apibendrinti ir pasverti šio VOR regatos pasikeitimo privalumus ir trūkumus. Vėjopamušalai visada buvo ir bus atsidavę kautynėms ant vandens, todėl ši transformacija leidžianti atsiskleisti tikrąjam buriuotojų vaidmeniui vertintume labiau teigiamai. O dar kai pagalvoji, kad širdžiai artima vėliava ketina startuoti (startuos?) šioje naujoje VOR laidoje…

2 thoughts on “Volvo ocean race – pabaiga ar nauja pradžia?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *